Ciekawą alternatywą dla tradycyjnych badań marketingowych są badania CAWI (Computer Assisted Web Interview). Zalety badania w Internecie:
- Realizacja badań na dużych próbach w krótkim czasie.
- Badania dedykowane, szyte na miarę (w odróżnieniu od badań omnibusowych).
- Realizacja badań na terenie całej Polski lub w wybranych ośrodkach miejskich (możliwość geotargetowania ankiet)
- Możliwość wykorzystania multimediów i graficznych elementów komunikacji marketingowej
- Łatwość dotarcia do potencjalnie trudno dostępnych grup celowych (aktywna młodzież, biznesmeni)
- Eliminacja „efektu ankietera” (podświadomy wpływ osoby przeprowadzającej badanie na jego wyniki)
Zasięg badań CAWI
Penetracja Internetu wg miejsca zamieszkania wśród osób w wieku 15-60
Penetracja Internetu wg wieku w miastach 200 tys.+
Zasięg badań CAWI i CATI
Penetracja Internetu a telefon stacjonarny
Internetowe badania kampanii outdoorowych
Oprócz standardowego badania efektywności kampanii na próbie mieszkańców miast, w których odbywa się kampania, możliwe jest również badanie na węższej grupie – osób potencjalnie zainteresowanych przedstawioną w reklamie ofertą. Można je przeprowadzić na stronie internetowej reklamowanego produktu.
Metody dotarcia do grupy docelowej
Ankiety emitowane na stronach internetowych (pop-up survey)
Mailing na konta pocztowe (panele internetowe)
Pop-up survey – jak to robimy
Ankieta wyświetlana w formie okna pop-up losowo wybranym użytkownikom witryn internetowych
Możliwość kwotowego lub celowego doboru próby
Ważenie strukturalne lub resampling danych
Ankiety emitujemy na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric w ramach badania Megapanel PBI/Gemius, które obejmują swym zasięgiem miesięcznym 80% polskich internautów (w sumie ponad 90 tys. witryn).
Doskonałą miarą skuteczności kampanii reklamowej mogą być statystyki oglądalności serwisu internetowego reklamowanej marki/produktu. Najprostszą metodą jest w tym przypadku sprawdzenie, czy w okresie kampanii wzrosła liczba użytkowników serwisu. Możliwe są jednak bardziej zaawansowane analizy – na przykład badanie wzrostu zainteresowania ofertą na serwisie w podziale na poszczególne ośrodki miejskie.
Badanie zainteresowanych ofertą na przykładzie badania kampanii Suzuki Swift.
(termin badania: 18 luty – 2 marzec 2008r., N = 604)
Zainteresowani ofertą
W jakim celu odwiedzasz serwis internetowy Suzuki?
Czy w najbliższym czasie planujesz zakup samochodu osobowego?
Efekt reklamy outdoor
W jakim stopniu ta reklama skłoniła Cię do odwiedzenia serwisu Suzuki?
Zapamiętanie kampanii outdoorowej
Czy w ciągu ostatnich dwóch tygodni spotkałeś się z poniższą reklamą marki Suzuki na plakacie/billboardzie?
Statystyki serwisu – gemiusTraffic jako miernik efektywności kampanii outdoorowej
Geolokalizacja użytkowników pozwala na określenie, z jakich miast wchodzą oni do serwisu. Tym samym daje możliwości badania efektywności kampanii w poszczególnych miastach.
Maciej Milewski, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych