Historia reklamy – część 6

Reklama ekspercka Plot placement, ambient, viral, reklama natywna, buzz, content marketing, storytelling, guerrilla marketing – to tylko niektóre z najnowszych formy reklamy. Dziś jest ich tak wiele, że nawet marketerom trudno nadążyć za nowościami. Jeśli chodzi o prasę, która wydaje się, że jest w okresie schyłkowym, to dominuje tu reklama ukryta. „Partnerem sekcji jest firma...

Czytaj więcej

Historia reklamy – część 5

Czarny prostokąt W latach sześćdziesiątych XX wieku powstaje Internet. Oczywiście nie w takiej formie w jakiej znamy go dziś, ale dynamiczny rozwój tej formy komunikowania sprawił, że rynek reklamy znów doświadczył rewolucji. Krokiem zapowiadającym zmiany było powstanie w 1993 roku przeglądarki Mosaic, która pozwalała wyświetlać grafiki (co ciekawe z Mosaic wywodzą się przeglądarki Netscape, Navigator,...

Czytaj więcej

Historia reklamy – część 4

Live i Bulowa Jeszcze większą dynamikę w rozwoju rynku reklamy zawdzięczamy telewizji. W 1936 roku rusza brytyjska stacja BBC. Ten rok był też przełomowy z powodu Igrzysk Olimpijskich w Berlinie, które po raz pierwszy w historii były transmitowane w telewizji. Choć transmisja docierała zaledwie do 19 kablowych odbiorników znajdujących się w Berlinie (ceremonię otwarcia Igrzysk...

Czytaj więcej

Historia reklamy – część 3

Radio, kawa i Merkury Kiedy w 1894 roku Guglielmo Marconi, syn włoskiego kupca z Lombardii rozpoczął doświadczenia z przesyłaniem i odbiorem fal radiowych, nie miał zapewne wyobrażenia jak jego wynalazek zmieni świat. O miano wynalazcy radia musiał konkurować z serbskim wynalazcą Nikola Teslą oraz rosyjskim fizykiem Aleksandrem Popowem. W 1943 Sąd przyznał prawa patentowe Tesli....

Czytaj więcej

Historia reklamy – część 2

Pierwszy agent W 1612 roku, paryska gazeta „Journal General d’Affiches”, wydrukowała pierwszą w historii reklamę prasową. W jej ślady poszedł tygodnik „Rebadota”, który w roku 1632 wprowadził stałe rubryki z ogłoszeniami. W 1614 roku Anglia wprowadziła pierwsze regulacje prawne dotyczące reklamy. Niecałe 100 lat później, w 1704, pojawiła się pierwsza udokumentowana amerykańska reklama prasowa. Właśnie...

Czytaj więcej

Historia reklamy – część 1

Pierwszy krzyk Choć towarzyszy nam złudzenie, że reklama jest domeną współczesności, to jej historia sięga czasów starożytnych. Jak zdradza każdy podręcznik opisujący historię reklamy, sam termin pochodzi od łacińskiego „clamo”, co oznacza krzyczeć, przywoływać. Starożytni handlowcy na targowiskach zachwalali głośnym wołaniem cechy towarów, które oferowali. Kto głośniej i ciekawej nawoływał, ten zwracał na siebie większą...

Czytaj więcej