Historia reklamy – część 5

wp-1998_orig

Czarny prostokąt

W latach sześćdziesiątych XX wieku powstaje Internet. Oczywiście nie w takiej formie w jakiej znamy go dziś, ale dynamiczny rozwój tej formy komunikowania sprawił, że rynek reklamy znów doświadczył rewolucji.

Krokiem zapowiadającym zmiany było powstanie w 1993 roku przeglądarki Mosaic, która pozwalała wyświetlać grafiki (co ciekawe z Mosaic wywodzą się przeglądarki Netscape, Navigator, czy popularny Windows Internet Explorer). Pierwsze graficzne formy reklamy internetowej, to paski reklamowe, które zamieszczano na stronach internetowych magazynów. W takiej postaci baner (format gif, w rozmiarze 468×60 pikseli) pojawił się pierwszy raz w 1994 na stronie magazynu HotWired. Był to czarny prostokąt z hasłem: „Kliknąłeś tutaj?”. Baner przygotowała agencja Modern Media. Reklama odsyłała do strony operatora komórkowego AT&T. Co ciekawe, ów baner miał imponującą skuteczność, bo kliknął w niego prawie co drugi internauta. Efektywność tego działa skłoniła HotWired do produkcji kolejnych 14 banerów. Nieruchome grafiki wkrótce zmieniły swoją formę. Na popularności zaczęły zyskiwać tak zwane displaye, które dzięki animacji skuteczniej przyciągały uwagę odbiorców. Rozwój form reklamy internetowej doprowadził do powstania chaosu komunikacyjnego, nad którym długo nikt nie potrafił zapanować. Reklamy zalewały Internet, ogromne banery przysłaniały treść, animacje wzbogacone muzyką irytowały czytelników, a pływających okienek nie dało się wyłączyć. Ale Internet, to nie tylko reklama graficzna, bo ogromną rolę w promocji zaczęły odgrywać między innymi rezultaty wyszukiwarki, reklamy multimedialne, reklamy serwisów społecznościowych, interstitial, ogłoszenia reklamowe w Internecie, sieci reklamowe oraz e-mail marketing. W opisywaniu internetowej historii reklamy nie sposób pominąć roli jaką odegrał w niej Google. Ten amerykański gigant informatyczny został założony w 1998 roku przez Amerykanina Larry’ego Page’a i Rosjanina Siergieja Brina. Dziś rozdaje on karty na rynku reklamy internetowej, ponieważ w przeważającej większości internauci korzystają z produktów Gogola. Według danych z sierpnia 2016 roku tej przeglądarki używa w Polsce 96 % użytkowników, a w skali międzynarodowej ponad 72 %. Roboty Googola między innymi skanują treść maili, analizują ruchy w Internecie, geolokalizują użytkowników i w ten sposób gromadzą ogromną bazę danych, która służy dopasowywaniu reklam do użytkownika. Zysk netto Alphabet (właściciel Google) wyniósł pierwszych 3 miesiącach 2016 roku 4,21 miliarda dolarów i był wyższy po ponad 1 mld niż w analogicznym okresie roku 2015.

wp-1998_orig
Print Screen pierwszej odsłony Wirtualnej Polski

Pierwsza Wirtualna

Dla rozwoju polskiego Internetu kluczową datą był 17 sierpnia 1991 roku. Tego dnia wysłano pierwszy w historii Polski e-mail. Pracownicy Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego napisali do Centrum Komputerowego Uniwersytetu w Kopenhadze. Kilka miesięcy później, 20 grudnia 1991, Stany Zjednoczone zniosły ograniczenia w łączności z naszego kraju, czyli w praktyce Polska uzyskała pełny dostęp do Internetu. W grudniu 1998 roku ruszył pierwszy polski portal Wirtualna Polska. Tam też pojawiają się pierwsze banery reklamowe. Dziś, choć reklamy w Internecie wciąż jest bardzo dużo, to w stosunku do tego co działo się pod koniec lat 90-tych, jest ona uporządkowana. Internauci nauczyli się też omijać reklamy, ignorować je, czy blokować.  Aby uzmysłowić sobie skale rozwoju rynku reklamowego w Internecie, warto wiedzieć, że w USA w 2013 roku, wydatki na reklamę w sieci po raz pierwszy w historii przewyższyły wydatki na reklamę w TV i wyniosły 42,8 mld dolarów. W Polsce w 2015 na reklamę wydano ponad 7,64 mld złotych, z czego najwięcej (niecałe 4 mld) przeznaczono na reklamę telewizyjną. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje reklama internetowa (1,78 mld).