Zasady projektowania kampanii

Tworząc projekt graficzny do kampanii OOH musimy pamiętać o najważniejszym zadaniu jaki plakat ma spełniać – ma skutecznie komunikować umieszczone na nim treści, ma wspomagać sprzedaż lub promocję produktu lub usługi.

Plakat jest przedmiotem sztuki użytkowej i dobrze zaprojektowany może przypominać dzieło sztuki, ale nie możemy zapomnieć, że powinien skutecznie przyciągać uwagę i zostać zapamiętanym, a także np. wzbudzać potrzebę posiadania reklamowanego produktu/ usługi.

Jak zatem zaprojektować dobry plakat outdoorowy? Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami:

CZYTELNOŚĆ

Plakat musi być czytelny. Powinien przekazywać informacje w zrozumiały, jasny sposób.
Im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz, dlatego tak ważna jest selekcja wiadomości i precyzyjnie określony cel reklamy.

PROSTOTA

Powiedzenie „co za dużo, to niezdrowo” sprawdza się tutaj w 100%. Zdecydowanie lepszy efekt osiągniesz gdy projekt będzie prosty, minimalistyczny. Duża ilość informacji, rysunków lub zdjęć, ozdobna czcionka, mnogość kolorów, to elementy, które powodują, że projekt jest nieczytelny.

CIEKAWOŚĆ

Wykorzystaj siłę ludzkiej ciekawości i dociekliwości. Przygotuj dwa projekty graficzne: w jednym umieść np. hasło, zdjęcie, element przyciągający uwagę i spójny z kampanią reklamową. W drugim projekcie pokaż rozwiązanie zagadki = pełną informację. Jeśli kreacja graficzna będzie dobrze skonstruowana, odbiorcy z niecierpliwością będą oczekiwać na druga część Twojej kampanii (w międzyczasie zainteresowanie kampanią może być widoczne np. na stronach internetowych).

SPÓJNOŚĆ

Projekt reklamy musi być zgodny z wizerunkiem marki, wtedy łatwiejsza będzie jego identyfikacja przez widza.

PERCEPCJA

Oko ludzkie „skanuje” plakat wędrując po linii zbliżonej do znaku zapytania:
najpierw patrzymy na środek plakatu, potem przesuwamy wzrok kolejno w: lewy górny róg, prawy górny, następnie w lewy dolny, a w końcu prawy dolny do którego dociera najmniej spojrzeń, a to wszystko w ciągu zaledwie paru sekund!

WYRÓŻNIK

Jeśli zadbasz by na plakacie znalazł się jeden interesujący i dominujący element szansa na wzbudzenie ciekawości Odbiorcy, a co za tym idzie –  zapamiętanie Twojej reklamy wzrasta. Umieszczenie dwóch (walczących o uwagę widza) elementów graficznych wymaga doświadczenia i jest ryzykowne (być może widz nie odbierze informacji graficznej w taki sposób jak chcesz).

WIDOCZNOŚĆ

Pamiętaj o specyfice miejsc w których plakat będzie eksponowany (centrum miasta, ulica, znaki drogowe, światła) i krótkim czasie oglądania przez widza (7 – 10 s). Treść powinna być czytelna z dużej odległości, zarówno dla pieszych jak i dla widzów poruszających się równego rodzaju pojazdami.

KOLORY

Zwróć uwagę na odpowiedni dobór kolorów. Sprawdź różne rozwiązania. Czasami niewielka zmiana może znacznie poprawić czytelność kreacji.

KOLORY - Zasady projektowania kampanii
KOLORY – Zasady projektowania kampanii
KOLORY - Zasady projektowania kampanii
KOLORY – Zasady projektowania kampanii
KOLORY - Zasady projektowania kampanii
KOLORY – Zasady projektowania kampanii

CZCIONKA

Krój pisma – czytelny, wyraźny, dopasowany do treści i odbiorców. Ozdobne litery zostaw dla listów i innych form reklamy. Doskonale sprawdzą się dopasowane do treści reklamy, wyraźne, czytelne z dużej odległości kroje pisma. Zbyt małe odstępy pomiędzy literami, lub mały rozmiar czcionki utrudniają odczytanie napisów.

GRUPA DOCELOWA

Pomimo tego, że plakat outdoorowy jest oglądany przez wszystkich, niezależnie od ich woli (dzieci, osoby starsze), a treści prezentowane publicznie podlegają regulacjom prawnym, zwróć uwagę by elementy graficzne plakatu były interesujące dla grupy do której kierujesz swój komunikat.

OBRAZY

Wyłącznie wysokiej jakości, prawidłowo skadrowane i oświetlone. Pamiętajmy, że różne formaty nośników rządzą się własnymi prawami. Inaczej czyta się treść reklamy w gazecie, inaczej w internecie, na plakacie na przystanku autobusowym. Zawsze warto projektować reklamę, znając specyfikę jej odbioru i dostosować projekt.

UNIKAJ!

  • Przenoszenia reklam prasowych lub ulotek na OOH, wybierania fragmentów spotów telewizyjnych i przenoszenia ich na plakaty – każdy rodzaj reklamy rządzi się własnymi prawami i należy o tym pamiętać podczas jej tworzenia.
  • Umieszczania zbyt wielu informacji na plakacie (hasło, rysunek, numer telefonu, adres strony, promocja, mapka dojazdowa, itd.)  – pamiętaj – MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ.
  • Wymyślnych czcionek, małych napisów.
  • Zestawień: pastelowe tło + jasny kolor czcionki, ciemne tło + ciemny kolor czcionki, utrudniających odbiór zestawień kolorystycznych (patrz wyżej).

TEST:

  • Wydrukuj projekt.
  • Zamocuj na ścianie.
  • Odejdź 2 – 3 m dalej i szybko przejdź obok.
  • Teraz oceń, czy projekt jest wystarczająco czytelny.

Możesz tez wybrać ciekawszą opcję – symulację widoczności plakatu z wybranej odległości – SPRAWDŹ Citysymulator

PAMIĘTAJ!

Prawidłowo zaprojektowany projekt graficzny to połowa sukcesu! Nawet najlepszy projekt nie obroni się jeśli jego ekspozycja będzie złej jakości (przekłamane kolory, źle wyklejone lub odklejające się plakaty, brak oświetlenia, itd). Równie ważna jest jakość druku oraz ekspozycji.